Skip to main content

Kokemus

Laivanrakennusalan insinööritoimisto ILS Oy

Kokemuksemme monipuolisuus on kilpailuvalttimme

Olemme laiva-alan yleisinsinööritoimisto, ja olemme tehneet työtä kaikkien yleisimpien laivatyyppien kanssa. Konsepti- ja luokitussuunnittelumme pohjalta on rakennettu jäänmurtajia, offshore-tukialuksia, hinaajia, laivaston aluksia, matkustaja-aluksia sekä erilaisia kelluvia rakenteita. Kokemuspohjaamme liittyy lisäksi monenlaisia muitakin aihepiirejä ja ulottuvuuksia.

Kustannustehokkuus ja ympäristöystävällisyys

Laivojen kustannustehokkuus ja ympäristöystävällisyys ovat vahvasti toisiinsa liittyviä asioita. Tiedämme, miten päästöjen ja hiilijalanjäljen pienentämisen saa merkitsemään myös rahallisia säästöjä. Meillä on pitkä kokemus näihin asioihin liittyvien ratkaisujen tekemisestä laivojen elinkaarien kaikissa vaiheissa. Yhdessä asiakkaittemme kanssa opimme myös koko ajan lisää.

Olemme sisäistäneet sen, että ekosysteemeitä ja ilmastoa uhkaavien kehityskulkujen eteneminen on pysäytettävä nyt eikä jossain hamassa tulevaisuudessa. Olemmekin mukana laivasuunnitteluprojekteissa, joissa sovelletaan akkukäyttöisyyttä ja vaihtoehtoisia polttoaineita. Yhdessä ulkomaisen laivanvarustaja-asiakkaamme kanssa olemme myös suunnittelemassa aluksia, joiden käyttötarkoitus on konkreettisten ilmastotoimien tekeminen.

Jääteknologia ja jäänmurtajat

Merkittävin erikoisosaamisemme liittyy jääteknologiaan. Kaikki suunnittelemamme alukset, jotka on rakennettu, ovat olleet jääluokitettuja. Osa aluksista on ollut jäätä murtavia, ja jotkut niistä varsinaisia jäänmurtajia: satama-, offshore-, monitoimi- ja saattojäänmurtajia. Kokemuksemme myötä meille on kehittynyt vahva näkemys siitä, miten erilaisille aluksille asetetut jäissäkulku-, jäänmurto- ja manööverikykyvaatimukset sekä alusten operaatiprofiileihin liittyvät muut vaatimukset täytetään parhaiten.

Olemme aina valmiita toimimaan jääteknologiakumppanina niin tutkimus- ja tuotekehitys- kuin uudisrakennusprojekteissakin.

Useimpien jäänmurtajatyyppien ensisijainen tehtävä on toisten alusten avustaminen jääolosuhteissa. Meidän tehtävämme on suunnitella alukset niin, että avustustyö sujuu niin jouhevasti kuin mahdollista. Toiminnassa tarvitaan hyvän jäänmurtokyvyn lisäksi myös mahdollisimman hyvää kääntymis- ja liikehtimiskykyä jäissä. Olemme perinteisesti olleet parantamassa sitä osa-aluetta jäänmurtajien suorituskyvyssä. Uusin esimerkki tästä on patentoimamme ns. reamer-propulsion periaate.

Uudenlaisten jäänmurtoratkaisuiden kehittäminen on yhtiömme tavaramerkki, ja siinä on monitoimisuus ollut aina avainasemassa. Monitoimisuus merkitsee säästöjä. Asiakkainamme on ollut vahvoja tahoja, jotka ovat arvostaneet kumppanuuttamme tuotekehitystoiminnassa. Esimerkiksi yhdessä merenkulkuhallituksen kanssa (myöh. Arctia Shipping) löysimme aikoinaan ratkaisun suurten saattojäänmurtajien perinteiseen ongelmaan – siihen, että ne ovat sopimattomia mihinkään muuhun käyttötarkoitukseen – ja kehitimme yhteistyössä monitoimimurtajan, joka on tehokas sekä jäänmurrossa että avovesialuksena offshore-töissä. Yhdessä Väyläviraston kanssa taas ideoimme moottoroidun, jäätä murtavan irtokeulan, joka puskija-aluksen kanssa yhdistelmäksi liitettynä edustaa uusinta kustannustehokasta tapaa tehdä sisävesijäänmurtoa. Molemmat keksinnöt perustuvat samanlaiseen suunnittelufilosofiaan.

Olemme yli 30 vuoden aikana toimittaneet jääteknologiaan liittyviä palveluja lukuisille asiakkaille niin Euroopassa, Aasiassa kuin Pohjois-Amerikassakin. Tälläkin hetkellä Venäjän arktisilla alueilla sekä Venäjän Kaukoidässä toimii kolme jäänmurtajaa, johon olemme tehneet sekä konsepti- että perussuunnittelun. Venäläiset ammattilaiset ja venäläiset olosuhteet ovat opettaneet meille paljon. Toisaalta yksi vahva kumppanimme jäänmurron tutkimus- ja tuotekehitystyössä on ollut norjalainen Equinor. Yhdessä norjalaisten kanssa olemme kehitelleet ennakkoluulottomasti hyvinkin monenlaisia, offshore-sektoriin liittyviä jäänmurtajakonsepteja.

Kuvat jääteknologia

Suuret työalukset

Meillä on vankka kokemus erilaisista suurista työaluksista, voimakkaista laivoista, joissa on työkansi ja paljon erilaista kuljetus-, nosto- ja hinauskapasiteettia. Ennen kaikkea olemme toimineet offshore-tukialusten, väyläalusten sekä erilaisten monitoimialusten parissa.

Offshore-tukialukset ovat olleet lähellä sydäntämme vuosikymmenien ajan. Niiden operaatioprofiilit ovat usein huomattavan monenlaisten työtehtävien yhdistelmiä. Ne voivat toimia porauslauttojen tai muiden miehitettyjen offshore-rakenteiden huoltoaluksina, jolloin niihin on suunniteltava vaadittava määrä kansilastitilaa ja tankkikapasiteettia. Ne voivat toimia myös esimerkiksi ankkurinkäsittelyaluksina, offshore-rakennusaluksina, sukellustukialuksina, porauslaivoina, escort-hinaajina, walk to work -aluksina, palonsammutuksen ja öljyntorjunnan valmiusaluksina, pelastusaluksina – ja tietysti jäänmurtajina ja jäidenhallinta-aluksina.

Meillä on kokemusta offshore-alusten suunnittelusta kaikkiin edellä mainittuihin työtehtäviin.

Oma lukunsa toiminnassamme on ollut Seili-luokan väyläaluksille vuosikymmenien mittaan tekemämme konversio-, modifikaatio- sekä elinkaaren pidennyssuunnittelut. Yli 40 vuotta sitten rakennetut työjuhdat ovat kaikki vieläkin toiminnassa eri tavoin muokattuina öljyntorjuntaan, merenmittaukseen ja jäänmurtoon sopiviksi.

Monitoimisuus, öljyntorjunta, alusten käyttötarkoitusten muuttaminen

Monitoimisuuden tutkiminen ja soveltaminen asiakkaidemme laivaprojekteissa on useimmiten saanut pontimensa siitä, että olemme suomalaisia: Suomi on pieni maa, jossa resurssit ovat rajalliset, ja mahdollisuus rakentaa yksi monitoimialus kahden tai useamman erikoisaluksen asemesta on monesti ollut hyvin houkutteleva.

Monitoimialuksella tarkoitamme toisaalta alusta, joka soveltuu useisiin monenlaisiin työtehtäviin, toisaalta myös alusta, jolla on kaksi tai useampia selvästi toisistaan poikkeavaa pääkäyttötarkoitusta.

Monitoimialusta suunniteltaessa lähtökohtanamme on se, että monitoimialuksen on suoriuduttava jokaisesta työtehtävästään vähintään yhtä hyvin tai paremmin kuin kutakin työtehtävää tekemään varta vasten suunnitellun erikoisaluksen.

Huomattavan moni monitoimisuuteen liittyvistä projekteistamme on liittynyt öljyntorjuntaan. Öljyntorjuntatoimintojen yhdistäminen erilaisia muita päätyötehtäviä tekeviin alustyyppeihin on hyvä esimerkki järkevän monitoimisuuden toteuttamisesta. Öljyntorjuntakapasiteettia ei onneksi tarvita kovinkaan usein, mutta silloin kun hätä on suurin, on tärkeää, että laadukasta kapasiteettia on paljon tarjolla. Suomen ympäristökeskuksen johdolla tehdyn perustavanlaatuisen työn ansiosta Suomessa onkin nykyisin suuri määrä laadukasta öljyntorjuntakapasiteettia varsinaisten öljyntorjunta-alusten lisäksi esimerkiksi väylä- ja yhteysaluksissa.

Monitoimialusten uudisrakennuksiin liittyvän konseptisuunnittelun lisäksi meillä on hyvä valmius toteuttaa jo olemassa olevien alusten operaatioprofiilien laajentamisia sekä käyttötarkoitusten muuttamisia. Olemme olleet pääsuunnittelijana useissa suurissa konversioprojekteissa.

Hinaajat

Olemme tehneet useiden jääluokitettujen satamahinaajien sekä escort-hinaajina toimivien satamamurtajien konsepti- ja perussuunnittelut, ja lisäksi olemme tehneet suuren määrän muita toimeksiantoja liittyen hinaajiin tai hinaamiseen ylipäätään. Meillä on myös lukuisia hinaajakonsepteja, joita on tehty oman tuotekehittelyn tuloksena, ja joita voimme myydä asiakkaille sellaisenaan tai tarvittavien modifikaatioiden jälkeen.

Maantielautat ja yhteysalukset

Olemme suunnitelleet suuren määrän maantielauttoja ja yhteysaluksia. Ne toimivat Turun, Kotkan ja Tukholman saaristossa sekä Helsingissä. Lisäksi olemme tehneet lukemattomia korjaus- ja modifikaatiosuunnitteluprojekteja kyseisten alustyyppien aluksille.

Kuva: Puolustusvoimat

Muita alustyyppejä

Merivoimien ja rajavartiolaitoksen alukset – suuret kuljetus- ja säiliöalukset – proomut ja ponttoonit – tutkimusalukset ja merenmittausalukset – matalakulkuiset alukset.

Ohjelmisto-osaaminen

Autodesk AutoCAD, Rhinoceros, DNV Nauticus, Solidworks, Autodesk Inventor, Cadmatic, Napa Designer, MultiSurf