Pituus 59,20 m
Leveys 13,80 m
Syväys 5,00 m
Bruttovetoisuus 1734 GT
Koneteho 3000 kW
Matkanopeus 10,5 solmua
Toiminta-aika (maks.) 60 vrk
Tutkimushenkilöt 25 henkilöä
Miehitys 12–13 henkilöä
Laboratoriotilat 124 m²
Märkälaboratorio 9 m²
Kliimahuonetilat 16 m²
ATK- ja toimistotilat 32 m²
Työpaja 7 m²
Näytteenottotila 132 m²
Helikopterikansi
Tutkimus- ja varastokonttitilat
Sauna, kuntosali ja pesula

Sääasema:
Tuulen nopeus ja suunta, ilmanpaine, ilman
kosteus ja lämpötila, auringon säteily, meriveden lämpötila ja johtokyky minuutin välein.
Paikanmäärityslaitteet: 2xDGPS ja ECDIS.

Yhteydenpitolaitteistot:
Immarsat Fleet 77, Inmarsat C, VHF/MF/HF,
MF/HF telex, DSC VHF/MF, ilmailu VHF GSM
-yhteydet.

ATK-varustus:
Laboratorioissa on lähiverkkoon kytketyt tietokoneet. Verkon palvelimilta on käytettävissä
uudet laboratorio-, havaintotieto- ja säätietojärjestelmät. Aluksen sisäistä tiedottamista
palvelee intranet ja infokanava-järjestelmä.

Jäävahvistettu tutkimusalus

Aranda on nykyaikainen jäävahvistettu tutkimusalus, joka soveltuu monitieteelliseen, ympärivuotiseen merentutkimukseen. Aluksen toimintaa hallinnoi Suomen ympäristökeskus SYKE.

Aranda rakennettiin vuonna 1989. Alkuperäisen rakentamissopimuksen solmi Oy Laivateollisuus Ab:n telakka Turussa, joka kuului tuolloin Wärtsilä Meriteollisuus –konserniin. Rakentaminen aloitettiin Turussa, mutta telakan lopettamispäätöksen jälkeen työn saattoi loppuun Helsingin Hietalahden telakka.

Me teimme Arandan vuosina 2017–18 toteutetun laajan peruskorjaus- ja modernisointiprojektin konseptisuunnittelun ja toimimme Suomen ympäristökeskuksen konsulttina. Peruskorjauksessa aluksen kulkukoneisto muutettiin diesel-sähköiseksi, ja siihen asennettiin kaksi uutta tunnelipotkuria sekä pumpjet-tyyppinen potkuri. Uusien laitteiden ja tankkien sijoittamiseksi alusta pidennettiin konehuoneen alueelta 4.8 m ja peräkannen alueelta 1.8 m.

Aluksella tehtävän tutkimustoiminnan edellytyksiä parannettiin myös huomattavasti. Sen laboratoriotiloja uusittiin, ja se varustettiin myös hydraulisesti nostettavalla ja laskettavalla dropkeel-rakenteella, jolla merenmittausantureita voidaan tutkimuspihan alueella asentaa kölin pohjaan ja laskea ne sitten mittaustyötä varten reilusti laivan perusviivan alapuolelle. Ilmatutkimusta varten alukseen rakennettiin havaintotila ohjaamon katolle.