Monitoimimurtajat TOR VIKING, VIDAR VIKING, BALDER VIKING

Myöhemmin CCGS VINCENT MASSEY, CCGS CAPTAIN MOLLY KOOL, CCGS JEAN GOODWILL

Päämitat:
Suurin pituus 83,7 m
Leveys 18,0 m
Syväys 8,5 m
Pääkoneisto 2 x 6720 kW
Propulsio 2 x Kamewa CPP
Paaluveto 200 t

Suunnittelu

Ruotsin Merenkulkulaitos tilasi ILS:n jäänmurtokonsultiksi vuonna 1998, kun Sjöfartsverket yhdessä Bylock-Norsjöfrakt Ab:n kanssa ryhtyi suunnittelemaan monitoimimurtajaa, jonka päätehtävä oli toimia offshore-tukialuksena ja jonka tuli olla talviaikana valmiudessa suorittaa jäänmurtotyötä palvellen liikennettä Ruotsin satamiin Tukholmasta etelään. Alusten pääsuunnittelijaksi oli valittu tunnettu offshore-kaluston suunnittelutoimisto Moss Maritime ja ILS:n tehtäväksi tuli suunnitella ja optimoida aluksen jäänmurto-ominaisuudet siten, että päätehtävä offshore-aluksena myös hoituu ilman ongelmia. ILS:n vastuulle tulivat:

  • Aluksen rungon linjojen optimointi myös jäänmurtoon sopivaksi
  • Aluksen koneisto- ja potkurijärjestelmien optimointi myös jäänmurtoon sopivaksi
  • Osallistuminen tilaajan konsulttina avovesimallikokeisiin Norjassa
  • Jäämallikokeiden suunnittelu ja toteuttaminen Teknillisen korkeakoulun jäämallikoealtaassa Otaniemessä
  • Laivan rakennusaikana Havyard Leirvik – telakalla Norjassa tilaajan konsultointi jäänmurtoon liittyvissä asioissa
  • Laivan luovutuksen jälkeen jääkoeajojen suunnittelu ja niiden suoritus mittauksineen Pohjanlahdella

Tor Viking II valmistui telakalta vuonna 2000 ja sai myös kaksi sisaralusta, Balder Viking ja Vidar Viking, jotka valmistuivat samalta telakalta vuosina 2000- 2001 aikana.

Laiva osoittautui erinomaiseksi jäänmurtajaksi, sillä sen rungon muoto ja kaksi suoraa akselia ja tehokkaat peräsimet toimivat erinomaisesti myös jäänmurrossa. aluksen suulakkeissa olevat isot säätösiipipotkurit tukkeutuivat harvoin ja suuri paaluvetokyky, noin 200t, auttoi pitämään hyvää nopeutta raskaissa jääolosuhteissa. Jääkokeissa testattiin hyvin tuloksin myös ”Duck walking” toimintaa  – Sjöfartsverketin kehittämää aluksen kallistelua peräsimien avulla estämässä jäihin juuttumista. Aluksen säätösiipipotkureille ohjelmoitiin jääkokeiden aikana oma moodinsa, joka piti jääoloissa työnnön optimaalisena eri jääolosuhteissa.