ILS:n toimeksiannot:
Konseptisuunnittelu yhdessä Aker Arcticin ja Väyläviraston kanssa

Asiakas:
Liikennevirasto (nyk. Väylävirasto)

Rakentajatelakka:
Arctech, Helsinki, 2016

Operaatioprofiili:
Saattojäänmurto
Öljyntorjunta
Hätähinaus
Etsintä- ja pelastustehtävät

Suunniteltu tekemään saattojäänmurtoa

Polaris on Suomen uusin jäänmurtaja. Se on suunniteltu tekemään saattojäänmurtoa ja sen lisäksi toimimaan öljyntorjuntavalmiudessa sekä valmiudessa toteuttaa etsintä-, pelastus- ja hätähinaustehtäviä.

Polariksen hankinta toteutettiin osana EU-osarahoitteista WINMOS-hanketta (Winter Navigation Motorways of the Sea). Me olimme mukana WINMOS-hankkeen molemmissa vaiheissa vuosina 2012–2016.

Teimme uuden jäänmurtajan hankintaprosessin esiselvitysvaiheessa Liikennevirastolle (myöhemmin Väylävirasto) laajan analyysin uuden sukupolven Itämeren jäänmurtajan vaatimuksista. Siinä vaiheessa pohdittiin myös mahdollisuutta, että uusi jäänmurtaja olisi jääluokitukseltaan PC3-polaariluokan tasoa niin, että sitä olisi voinut käyttää myös esimerkiksi etsintä- ja pelastusaluksena arktisilla alueilla. Laadimme molemmista versioista myös luonnostason piirustukset. Lopulta valtio teki päätöksen siitä, että aluksen operaatioprofiili koostuisi vain kotimaan vesillä tehtävistä työtehtävistä.

Aluksen konseptisuunnittelun teimme yhteistyössä Aker Arcticin ja Väyläviraston kanssa. Konseptivaiheessa analysoitiin erilaisia propulsioratkaisuja, ja lopulta Väylävirasto päätyi ratkaisuun, jossa aluksen keulassa on yksi ruoripotkurilaite ja perässä kaksi. Lopullisen konseptisuunnitteluaineiston me teimme puoliksi Aker Arcticin kanssa. Me teimme teräsrakenne-, erikoisvarustelu-, sisustus- ja kansivarustelusuunnittelut sekä öljyntorjuntajärjestelmän suunnittelun. Lisäksi me vastasimme avovesimallikokeista, jotka tehtiin VTT:llä.