ILS:n toimeksiannot:
Konseptisuunnittelu
Perussuunnittelu
Jäämallikokeet
Avovesimallikokeet

Varustamo:
Väylävirasto

Rakentajatelakka:
Turun korjaustelakka Oy

Lataa esite tästä

Kustannustehokkuutta jäänmurtoon

Moottoroitu jäätä murtava irtokeula on keksintö, joka on suunniteltu parantamaan jäämurtotoiminnan kustannustehokkuutta. Jäänmurtoa varten irtokeula kytketään yhdistelmäksi erikseen valitun työntäjäaluksen kanssa. Työntäjäalusta puolestaan voi käyttää muihin työtehtäviin silloin, kun ei ole jääolosuhteita. Näin saavutetut säästöt ovat ilmeiset.

Keulan potkurit on sijoitettu keulan peräosan molemmilla puolilla sijaisevien kaltevien jäätä murtavien ns. reamereiden alle. Suorien potkuriakselien ja kestomagneettimoottorien pyörittämät potkurit osoittavat keskilinjasta nähden noin neljä astetta ulospäin. Propulsioratkaisu takaa yhdistelmälle hyvän manööverikyvyn jäissä: alusyhdistelmän keskivaiheilla sijaitsevat potkurit tarjoavat yhdistelmälle suuren kääntävän momentin, kun niitä pyörittää eri suuntiin. Hyvä manööverikyky on saattojäänmurrossa – joka tarkoittaa ennen kaikkea muiden alusten avustamista – hyvin tärkeä ominaisuus. Ratkaisu on meidän patentoimamme.

Konseptista on tehty kaksi pitkälle suunniteltua, mallikokeissakin analysoitua versiota: suurempi, 24 m leveä Itämeren jäänmurtoon, ja pienempi, 12,4 m leveä sisävesijäänmurtoon. Molempien versioiden sopivuus saattojäänmurtoon on vahvistettu paitsi mallikokeissa, myös tieteellisissä toteutettavuustutkimuksissa. Kolmannen pitkälle viedyn konseptin olemme kehittäneet Pohjois-Amerikan Suurten järvien olosuhteisiin.

Saimaan irtokeulan suunnittelun ensimmäiset askeleet otettiin jo vuonna 2013, jolloin silloinen Liikennevirasto (nykyinen Väylävirasto) tilasi meiltä tarkastelun Saimaan jäänmurron tulevaisuuden kalustosta. Tarkastelussa vertailtiin suurta hinaajaa, perinteistä irtokeulaa sekä – aivan uutena ajatuksena – irtokeulaa, jolla on oma kulkukoneisto.

Seuraavaksi kehittelimme moottoroidun irtokeulan konseptia pitemmälle yhteistyössä Väyläviraston kanssa Euroopan Unionin osarahoittamassa hankkeessa nimeltä WINMOS (Winter Navigation Motorways of the Sea). Konseptisuunnittelussa tarkasteltiin irtokeulan kahden eri kokoluokan lisäksi erilaisia propulsiovaihtoehtoja ja päädyttiin lopulta suosittelemaan vaihtoehtoa, jossa sähkömoottorien pyörittämät työntävät potkurit sijaitsevat keulan takaosassa, puskija-aluksen ja keulan muodostaman yhdistelmän ns. reamer-alueella.

Puskija-aluksen ja irtokeulan yhdistelmästä muodostuu kokonaisuutena samankaltainen reamer-rungonmuodolla varustettu jäänmurtaja kuin mitä ovat meidän suunnittelemamme Fennica, Nordica ja Botnica. Kyseisen rungonmuodon edut todennettiin jälleen kerran myös jäämallikokeissa.

WINMOS II –projektissa kehitettiin Saimaan jäänmurtoon sopivaa pienempää irtokeulaa pidemmälle. Myös tähän kehitystyöhön liittyivät jäämallikokeet. Vuonna 2018 Väylävirasto solmi sopimuksen irtokeulan prototyypin rakentamisesta BLRT Gruppiin kuuluvan Turun Korjaustelakka Oy:n kanssa. Telakka tilasi meiltä perussuunnittelun. Telakka luovutti irtokeulan Väylävirastolle 22.10.2020.