Skip to main content

Arctia Icebreaking Oy ja kanadalainen kaivosyhtiö Baffinland Iron Mines Corporation ilmoittivat elokuussa allekirjoittaneensa sopimuksen vuosittaisesta rahtauksesta kausille 2023–2025. Sopimus koskee jäänmurto- ja avustuspalveluita yhdellä monitoimimurtajalla Kanadan arktisilla alueilla.

Arctian monitoimimurtajat, sisaralukset Fennica ja Nordica ovat ILS:n ja Arctian edeltäjäorganisaation, silloisen merenkulkuhallituksen yhteistyössä kehittämiä aluksia, jotka on suunniteltu toimimaan sekä saattojäänmurtajina että offshore-aluksina. Lisäksi ne voivat toimia arktisissa operaatioissa. Jäänmurtokyvyltään erinomaiset alukset ovat myös avovesiominaisuuksiltaan erittäin hyviä. Monipuoliset alukset ovatkin toimineet menestyksekkäästi erilaisissa työtehtävissä niin Itämerellä, Pohjanmerellä kuin muuallakin maailmassa aina Brasilian rannikoilta Alaskan vesille asti.

Kolmas ILS:n ja silloisen merenkulkuhallituksen yhteistyössä kehittämä monitoimimurtaja, Botnica – joka vuonna 2012 myytiin Viroon, ja joka on Tallinnan sataman omistaman TS-Shippingin operoima – on sekin viime vuosina toiminut Kanadan arktisilla alueilla Baffinlandin kaivosten rautamalmikuljetuksia avustamassa. Saattojäänmurron lisäksi Botnica on siellä tehnyt esimerkiksi jäidenhallintaa ja toiminut pelastusvalmiudessa. Lisäksi se on toiminut kanadalaisten merentutkijoiden tukialuksena. Fennican ja Nordican tavoin Botnica on suunniteltu avovesiominaisuuksiltaan erinomaiseksi. Siitä on paljon hyötyä arktisissa operaatioissa, joihin liittyy esimerkiksi myös pitkiä siirtymämatkoja halki valtamerien ankarien olosuhteiden.

Vuonna 2018 ILS:n pitkäaikainen asiakas, offshore-alusvarustamo Viking Supply Ships myi Tor Viking -luokkaan kuuluvat kolme monitoimimurtajaansa Kanadaan, jossa ne ovat muutostöiden jälkeen toimineet Kanadan rannikkovartioston keskiraskaina jäänmurtajina. Alusten koko jäänmurtoulottuvuus on ILS:n suunnittelema. ILS suunnitteli ja optimoi alusten jäänmurto-ominaisuudet niin, ettei niiden päätehtävä merikelpoisena offshore-aluksena vaarantunut. Alukset ovat osoittaneet hyvän toimintakykynsä monitoimimurtajina niin Itämeren jäänmurrossa kuin vaativissa offshore-tehtävissä Pohjanmeren öljykentilläkin, ja lisäksi ne ovat toimineet arktisilla alueilla.

https://www.arctia.fi/uutiset/arctia-on-allekirjoittanut-sopimuksen-kansainvalisesta-rahtauksesta.html