ILS:n toimeksiannot:
Konseptisuunnittelu
Perussuunnittelu

Varustamo:
Suomenlinnan liikenne Oy, Helsinki

Rakentaja:
Johs. Gram-Hanssen AS, Tanska
Stocznia Marynarki Wojennej shopyard, Gdynia, Puola, 2004

Päämitat:
Kokonaispituus: 33.8 m
Pituus, pp: 31.2 m
Leveys: 8.5 m
Laitakorkeus: 4.0 m
Syväys: 3.2 m
TDW 72 t
Propulsioteho: 2 x 500 kW

Matkustaja-autolautta Suomenlinna II on valmistumisestaan vuonna 2004 asti toiminut säännöllisessä Helsingin kauppatorin ja Suomenlinnan välisessä liikenteessä. Aluksen reitti erityisesti talvella satama-altaassa, jossa isot ruotsinliikenteen lautat kääntyilevät ja jättävät suuria jäälohkareita alueen täyteen, on erityisen haastava. Siksi laivan suunnittelu painottui jäissäkulkukykyyn. Alus on dieselsähköinen, joka on tehnyt siitä taloudellisen aluksen myös avovesiajossa.

Suomenlinna II on ensimmäinen Compact Azipod -potkurilaitteilla varustettu lautta-alus. Lautan kokoon nähden sen potkuriteho on suuri, 2 x 500 kW. Tämän ansioista aluksen jäänmurtokyky ja sen ohjailu ja manööverikyky ovat osoittautuneet erinomaisiksi.

Suomenlinna II:n edestakainen matka kestää noin puoli tuntia, joten kesäisin 350 matkustajan aluksesta poistumiseen ja uusien tuloon jää vain vähän aikaa, kun varsinaiseen meriajoon kuluu noin 10 minuuttia suuntaansa.  Alus on pitänyt aikataulunsa hyvin sekä talvella että kesällä.