Päämitat:
Suurin pituus 34,9 m
Leveys mallattu 9,0 m
Syväys yhteysaluksena 2,4 m
Syväys öljyntorjunta-aluksena 2,65 m
Propulsioteho 1 000 kW
Öljynkeräyskapasiteetti 100 m3
Luokkamerkki Bureau Veritas 1 + Hull + Mach,
General Cargo ship, Roro Passenger ship
AUT+UMS, Ice class 1A

Saimme saaristovarustamon toimeksiannosta tehtäväksi laatia konseptisuunnitelman Kotkan saariston vaativiin olosuhteisiin tarkoitetusta yhteysaluksesta. Varustamon johtaja Veijo Hiukan johdolla toteutettiin suunnittelua sekä tutustumalla Kotkan saaristoreitteihin paikan päällä että useissa suunnittelupalavereissa sekä varustamon että meidän toimistoissa – kumpikin sijaitsivat silloin Puutarhakadun varrella Turussa. Suunnitteluyhteistyö sujui juohevasti – olihan yhdessä suunniteltu ja rakennettu useita saariston yhteysaluksia myös tätä ennen: Sisaralukset Aura ja Aurora olivat edelliset, sitä aiemmin oli suunnitelmiemme mukaan rakennettu sisaralukset Kaita ja Kivimo sekä myös Bastö ja Bergö.

Ajatus sisällyttää uuteen yhteysalukseen myös öljyntorjuntavalmius syntyi varustamon kokemuksesta Kotkan alueen laivareittien ahtaudesta ja siitä, että Suomen öljyntorjunta-alusten sijoituspaikat olivat kaukana. Haluttiin alus, joka ajaa aina Kotkan saariston alueella, ja jolla on ensivastevalmius öljytorjuntaan. Tavoitteena oli saada alukselle kyky rajoittaa mahdollisen vahingon laajuutta ja jopa kerätä mereen joutunutta öljyä, kunnes isommat öljyntorjunta-alukset ehtivät paikalle. Tällainen yhdistelmä suunniteltiin ja myös patentoitiin varustamon nimiin.

Yhteysalusliikenteestä vastaava Ely-keskus sisällytti yhteysaluksen tarjouskilpailuun vaatimuksen aluksen varustamisesta öljyntorjunnan ensivasteeseen. Saaristovarustamo sai tilauksen yhdestä tällaisen aluksen ajamisesta usea vuoden ajaksi uudella aluksella Kotkan saaristossa. Saaristovarustamo tilasi laivan rakentamisen Uudenkaupungin Työvene Oy:ltä.

Projektin aloituskokouksessa 13.2.2013 alusturvallisuudesta vastaava Trafi ja teknisestä luokituksesta vastaava Bureau Veritas joutuivat uuden haasteen eteen, koska olemassa olevat säännöt eivät sellaisenaan soveltuneet yhdistelmään. Vaikka aluksella ei öljyntoruntatyössä ole matkustajia tai autoja, oli sovittava siitä, miten muutos matkustaja-aluksesta vaaralliseen öljyntorjuntaan tarkoitetun tankkilaivaan rooliin tuli toteuttaa. Telakka Uudenkaupungin Työvene Oy ja pääsuunnittelija ILS Oy saivat hyvät ohjeet ja laivan yksityiskohtainen suunnittelu ja rakentaminen alkoivat ripeästi ja se valmistui seuraavana vuonna, elokuussa 2014.

Aluksella on kaksi erillistä toimintafunktiota: D-luokan matkustaja-alus ja öljynkeräysalus, jolloin se on lastialus.